Inflem un globus sense tocar-lo!!!
Dins una ampolla hem tirat un element líquid (vinagre) i després li hem tirat un element sòlid (bicarbonat sòdic). La reacció ha estat un element gasós que ha inflat un globus. Fins i tot un ens va explotar!!! Podeu provar-ho a casa amb l'ajuda d'un adult.
El circuit elèctric
Quina meravella de circuits electrics que han fet a sisè. Amb una pila de petaca (font d'energia), uns cables (material conductor), una bombeta i un interruptor han fet que el corrent circuli i s'il.lumini la bombeta. Però no només han fet això: també han fet maquetes que s'il.luminen amb els seus circuits èlèctrics. Tota una passada!!!
Els alumnes i les alumnes de tercer hem fet la maqueta d'una paisatge de muntanya.
Dins una ampolla hem tirat un element líquid (vinagre) i després li hem tirat un element sòlid (bicarbonat sòdic). La reacció ha estat un element gasós que ha inflat un globus. Fins i tot un ens va explotar!!! Podeu provar-ho a casa amb l'ajuda d'un adult.
El circuit elèctric
Quina meravella de circuits electrics que han fet a sisè. Amb una pila de petaca (font d'energia), uns cables (material conductor), una bombeta i un interruptor han fet que el corrent circuli i s'il.lumini la bombeta. Però no només han fet això: també han fet maquetes que s'il.luminen amb els seus circuits èlèctrics. Tota una passada!!!
Els alumnes i les alumnes de tercer hem fet la maqueta d'una paisatge de muntanya.
Els elements geogràfics d'un paisatge de muntanya són, naturalment, les muntanyes. Un conjunt de muntanyes formen una serra i un conjunt de serres formen una serralada. També podem trobar-hi valls, rius, pobles, vies de comunicació... Una muntanya té tres parts: cim, vessant i peu. Les muntanyes que hem fet tenen neu perquè sabem que els hiverns a la muntanya són llargs i molt freds.
Quan un riu arriba al mar...
Les aigües dels rius, en el seu curs alt, baixen de pressa i arrenquen pedres i sorres; durant el curs mitjà transporten aquests materials arrencats i, finalment, en el curs baix, quan el terreny és pla, el riu perd força i va dipositant aquestes roques i sorres. D'aquest procés se'n diu erosió, transport i sedimentació.
L'erosió és més pronunciada com més inclinat és el llit del riu. A la seva desembocadura, la sorra s'uneix i s'enfonsa més fàcilment en l'aigua salada que en l'aigua dolça. Observem-ho.
Material que necessitem:
* terra humida
* una safata
* una regadora
* mitja ampolla de plàstic oberta per la meitat.
* aigua
Els alumnes de cinquè hem observat, inflat i disseccionat uns pumons de xai.
L'aparell respiratori és aquell que permet als animals agafar l'oxigen de l'aire i introduïr-lo al nostre cos perquè les cèl.lules puguin fer la seva funció. A travès d'ells també eliminem el diòxid de carboni. Tots els éssers vius tenen la seva manera de respirar, però no tots tenens els mateixos òrgans. Només els rèptils, les aus i els mamífers tenen pulmons. Els amfibis neixen amb brànquies i quan es fan adults les canvien per pulmons. És el cas de la granota, per exemple. Nosaltres som mamífers, per tant també tenim pulmons.
Aqui teniu algunes fotografies de la nostra sessió de laboratori.
L'aparell respiratori trobem la TRÀQUEA, els BRONQUIS, els BRONQUIOLS, els ALVÈOLS. Tot el teixit muscular són els pulmons. En tenim dos, de pulmons. El cor està enmig d'ells. Abans de veure com són per dins els pulmons, els imaginàvem buits, com globus. Però ara sabem que més aviat són com esponges, plens de foradets per on passa l'aire cap als vasos sanguinis -capil.lars- en sentit contrari.